Zondag 8 februari 2015 - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Jacqueline Doodeman - WaarBenJij.nu Zondag 8 februari 2015 - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Jacqueline Doodeman - WaarBenJij.nu

Zondag 8 februari 2015

Door: Jacky2015

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

08 Februari 2015 | Sri Lanka, Colombo

Ik lig me in t pikkedonker af te vragen hoe laat het zalzijn, want t is nog pikdonker. Yeahhh daar gaat de eerste wekker. Snel even onder de .....brrrr koude douche en kijken wat voor kleding ik aan ga doen. Hmmm fietsen, binnenland jungleachtig dus, tempel bezoeken dus schouders en knieën bedekt. Komt goed. Is trouwens wel apart dat dat hier moet terwijl.....ongeacht wat voor een buik je hebt.....dat die bloot is. Hihi. Hoe bedoel je dat iedere cultuur op ieder lichaamsdeel een andere kijk heeft. Als ik in Nederland naar de kerk ga met een net shirt en een rok dan kijkt niemand me raar aan, maar met een navelshirtje staart iedereen me wel aan denk ik. Geweldig. Ik vind het zo gaaf om die verschillende dingen mee te maken. Vooral de gedachten erachter fascineren me heel erg.

Na het ontbijt stond de vaste Tuk Tuk van Janaka 's vriend al op ons te wachten. Samen met nog een vriend. We gingen met zijn zesen fietsen en je mag maar met 3personen in een Tuk Tuk. Onderweg nog even weerrrrr geprobeerd om te pinnen. Pfffff wat een gedoe om de 1 of andere reden heb ik een werelds met een Maestro logo en toch kan ik niet pinnen. Gelukkig nuwel gelukt. Thanxxx Mary. Ik kan weer gerust met jullie mee. Super lief had iedereen aangeboden van .....ach stel je niet aan. Je gaat gewoon mee en dan leen je maar even iets van ons. Wat een bofbips ben ik met zo'n geweldige groep vrijwilligers. Echt TE leuk.

Bij de fietsen aangekomen van www.chameeracycling.com kregen we eerst een uitleg over wat we gingen doen. Echt als er iemand naar Sri Lanka gaat dan is dit echt een aanrader. Kost 16 US dollars en je bent de halve dag onderweg en hij duwt je van alles naar binnen. Zo een aardige meneer van ergens half 30 denk ik. Wat vertelt hij alles met een ongelofelijke passie. Hij vertelde ook dat hij zich irriteert aan de jeugd die alleen maar digitaal bezig is en straks als ze oud zijnen probleem krijgen. Hier heb je namelijk geen uitkering als AOW. Zorg maar mooi voor jezelf of laat je kinderen dat doen.

Onderweg plukt hij een plant. Wij moeten aan het steeltje knabbelen en zeggen wat het is. Grappig het is kaneel. Daarna ook nog laurier en kruidnagel, koffie etc. We vinden mimosa en dat blijft leuk om de blaadjes te sluiten. We komen bij een stuwdam en daar staat een oudere meneer krabben te vangen.daarna langs de rivier en leguanen zien zwemmen. Ongelofelijk veel mooie vogels in allerlei kleuren. Gesproken met een mevrouw die de tsunami overleefd heeft. Naar een kokosnoten kerkhof geweest waar ze de noten eerst wellen, daarna persen en drogen en balen van de draden maken en die worden verscheept naar Europa als matrasvulling voor een Hastings bed e.d. Jeetje wat een indruk maakte dat op mij zeg. Hoe ongelofelijk oud waren die machines en hoe belachelijk veel zwaar en vies stinkend werk zit daarin. Terwijl we verder fietsen heb ik ook mijn eerste tranen in Sri Lanka laten vallen. Wat een respect en wat een dankbaarheid wederom dat mijn wiegje in Nederland stond. Pfffff.

Verder langs allerlei tentjes gestopt en fruit gegeten, kokosnoot gedronken en gegeten, thee in een golfplaten keet gedronken uit een ketel die al 100 jaar op hetzelfde pitje staat te pruttelen. Ik moet echt snel uit gaan zoeken hoe ik mijn foto's hier bij mij Blog kan plaatsen. Het is echt te gaaf om te zien. Ook nog naar een tempel geweest en daar vertelde onze reisleider ooknog even dat hij in het noorden gevochten had en daar op een landmijn zijn onderbeen is verloren. Jeetje pPfffff geen onderbeen, eerst 10dollar in de maand verdienen en nu je eigen bedrijf op hebben gestart. Poeh 10 petjes af voor deze meneer.

Wat me vandaag opviel was dat er in heel veel geloven iets is met het cijfer 7. Bij de Boeddha staan een offer/vraagtekens en daar moet je 7 nonalkoholise drankjes bijzetten voordat je een vraag stelt. Ik weet even niet zo snel wat ik in andere geloven met 7 had, maar het gebeurt echt steeds. Verder heb je natuurlijk buiten alle geloofsdingen ook nog de 7 schoonheden en dat je stofwisseling iedere 7 jaar veranderd. Wat is dat met het getal 7?

Aan het einde van de fietstocht dronken we nog een kopje thee en 1 vrouw roerde en zei.... ieuw er zit een mier in mijn thee. Waarop de man zei....sorry voor 10 roepie (nog geen 20cent) kon ik er geen olifant instoppen. Hihi I
k vond hem echt zo grappig dat ik hem hier even wilde vermelden.

vanmiddag verhuisd en ik heb nu mijn eigen kamer, dus lekker al mijn spullen uitgepakt en een beetje gelummeld en gekletst en aan mijn Blog gezetten. Vanavond een bespreking met Janaka gehad wat er precies wel en niet van mij verwacht wordt en wat de do's andere don'ts zijn hier in onze kamer en op de projecten. Ik had de info map op de kamer gelezen en het meeste was me dus wel duidelijk, maar super leuk om even met elkaar te praten en elkaar iets beter te leren kennen. Het eten was geweldig. Super zalige vis met rijst en salade van tomaat, wortel, ananas, komkommer en ui.

Daarna kwam het rooster op tafel en heb ik mijn ogen uitgekeken naar alle reacties hihi. Ik heb nog geen idee waar ze over praten. Ik heb opgeschreven waar ik naartoe moet en dat is goed en ik zie het wel. Ik snapte het achteraf wel want er zijn 2 dames die echt een opwaardse spiraal willen zien tijdens hun verblijf en je hebt mensen die willen iedere dag iets anders willen doen. Dus geruild en geruild. Ik vind het ....Iig voor deze week ;-) prima. Morgenochtend ga ik Engelse les aan straatkinderen geven met Sarah en 's middags ga ik met Roelie sporten in het Communiteit center. Geen idee met wie en wat. Ik ga me nu dus wel even inlezen in de spelregels van Cricket, want dat schijnt op dit moment de favoriete sport te zijn hier en het is volgens mij heeeel anders dan honkbal, dus dan ga ik nu maar even doen.

Slaap lekker allemaal. Spannende dag morgen. Yeahhh ik heb er zin in

  • 08 Februari 2015 - 18:29

    Mireille:

    Zo hee! Ben inderdaad wel benieuwd naar de Foto's

  • 08 Februari 2015 - 18:37

    Tanja:

    Jeetje Jaq , wat heb je in twee dagen al een hoop indrukken meegemaakt.ben heel benieuwd naar de foto's .En wil enen zeggen dat je heerlijk schrijft heel leuk om te lezen.Kan niet wachten op het volgende verslag.dikke kus xx

  • 08 Februari 2015 - 19:32

    Merita:

    Wat veel indrukwekkende dingen! Echt iets voor jou om van de culturen te proeven. Zo te horen heb je het erg leuk en veel succes voor morgen
    Dikke pletknuf

  • 08 Februari 2015 - 20:14

    Mela:

    Ik sluit me aan bij Merita. Dus ook de pletknuf. Xxx

  • 09 Februari 2015 - 02:30

    Paula De Bruin:

    1000 maal bedankt voor dit mooie verhaal.
    Ga zo door,en ik kan niet wachten op de foto's.Had er al een paar keer op geklikt,maar helaas wit blank velletje met de mededeling "geen foto's.'
    Slaap lekker en veel werkplezier op je eerste dag .Kindertjes geen vieze woorden leren hoor.
    Nacht kusje van Paula.

  • 09 Februari 2015 - 09:05

    Els Van Der Kuijl :

    Hey jaq heb net je verhalen gelezen dus ben nu bij! Wat schrijf je smakelijk kijk nu al naar de volgende uit! Fijn dat je goed bent aangekomen en dat je tot nu toe leuke dingen hebt gedaan en gezien! Suc6 met je werk vandaag knuf

  • 09 Februari 2015 - 10:47

    Elly:

    Tjonge,..ik verheug me nu al op het volgende verhaal, haha!! Heerlijk. Ben blij dat je goed terecht bent gekomen.xxx

  • 09 Februari 2015 - 12:14

    Emmy Talsma:

    Jac wat schrijf je toch leuk..beleef het helemaal mee..denk je om je rug met al die sporten?
    Wat gelukkig dat jij eigenwijs was en toch de goede gate hebt genomen...nu ben je op de plek
    en ga je er van genieten..op naar de foto's...
    XX

  • 09 Februari 2015 - 13:10

    Sandra Van Rij:

    Hoi Jacq! Lees je dagelijks verslag ademloos! Top, meid! Have fun!

  • 09 Februari 2015 - 14:42

    Aimée:

    Hartstikke leuk om je dagboek te lezen, meissie! Ga zo door.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Ik ben een vrouw van 50jaar met een zoon van 23jaar en ga nu vrijwilligerswerk doen in Sri Lanka

Actief sinds 04 Feb. 2015
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 4771

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Mijn eerste vrijwilligers reis

06 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Vrijwilligerswerk Sri Lanka

Landen bezocht: