Maandag 16 februari 2015 - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Jacqueline Doodeman - WaarBenJij.nu Maandag 16 februari 2015 - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Jacqueline Doodeman - WaarBenJij.nu

Maandag 16 februari 2015

Door: Jacky2015

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

17 Februari 2015 | Sri Lanka, Colombo

Het is weer maandag. Jeetje mijn eerste week is werkelijk omgevlogen. Vanmorgen met Annemarieke naar de Senahasa meisjes om 3 uur Engels te geven. We hebben nu echt heel veel voorbereid om ze bij ons te houden. S middags zitten we gewoon met 2 meisjes, maar in de ochtend is het wat zwaardervom ze bij je te houden. Sommige meisjes zijn TE goed en raken verveeld en sommige meisjes willen gewoon þrouwen kinderen krijgen en thuis voor het eten zorgen. Hmmm Hoe krijgen we ze gemotiveerd?
Eerst begonnen met een liedje dat ik altijd bij de peuters deed.
Goedemorgen Jacqueline blij je weer te zien
Wie zit er naast je weet je dat misschien.
Yeahhh zingen en ineens zijn ze wakker willen ieder woord op papier hebben en wij ook blij, want die namennnnnnn. Poeh die zijn echt lastig. Hihi net als de hele taal hier. Ogade name mokade is Bv Hoe heet jij. Nou verder als naam haal ik er werkelijk niets uit. Het makkelijkste hier is Epa Epa en dat betekentniet doen. Dat is zowel bij de straatkinderen, als in het weeshuis als bij de mindervalide kinderen een welkom en veel gebruikt woordje.

Hierna zijn we rollenspelletjrs gaan spelen. Het grammaticale gedeelte moeten we maar niet proberen te leren bij deze meisjes en ik moet eerlijk bekennen dat ik daar zelf ook het meeste van vergeten ben. De meisjes willen sowieso al geen Engels en dus lijkt het ons beter om het meer vocaal te gaan aanpakken. We hebben ze een treinkaartje laten kopen en naar de supermarkt laten gaan en tot aan het wisselgeld terug geven aan toe. Daarna hebben we een stapel kaartjes neergelegd met plaatjes en we hadden de woorden los en die moesten ze om beurten bij elkaar gaan verzamelen. Weer een spelletje dus weer leuk. Yeahhh vanavond met Anneli (een Duitse Engelse juf) en Mary overleggen of we niet iets op kunnen zetten dat er een structuur in komt. Annemarieke is hier tenslotte 5 maanden en dan kunnen de andere vrijwilligers in een opbouwende lijn veder.

Daarna en tussendoor nog bij 4 meisjes vlechten gemaakt. Verbazingwekkend kunnen ze hier niet invlechten. Aai waar begin ik nu weer aan. Sukkels er zitten hier 64 meisjes en allemaal met lang haar en de egel is dat je haar vast moet en nu willen ze het allemaal. Beloofd dat ik iedere keer een paar doe. Pfffff wanneer leer ik nu die spontane dingen eens af en denk ik eerst na. Met heeeel veel dingen wordt iedereen gek van me dat ik altijd 7 stappen vooruit denk, maar in dit soort gevallen Pfffff hihi ach ja dat ben wel echt ik. Mijn leven is 1 grote roller coaster en ach zo is het leven Iig nooit saai.

Ashkar haalde ons weer op en meteen even aan hem gevraagd of hij met mij beltegoed wilde kopen. Ik heb een pre paid kaart uit Sri Lanka en ik FB en Whatts App nu dus op een ander nummer, maar ik kan gewoon in mij oude gesprekken Doorgaan. Helemaal leuk en goedkoop. Ook weer geregeld. Die Ashkar is echt wel een topper. Blij dat hij er steeds voor ons allemaal is. Als we iets met zijn allen willen doen dan regelt hij de rest van de TukTuk ' s en ook een goedkope prijs.

Ow lunch pauze is voorbij. Vanavond verder. ;-)

Vanmiddag eigenlijk naar de Yasodara jongens, maar daar staan we met 5 man op ingedeeld en Mary moet in haar uppie naar het weeshuis en vraagt of ik niet gezellig mee wil. Even aan Janaka gevraagd of hij een speciale reden voor deze indeling had en ik mag met Mary mee. Ohhhh ze waren voor het grootste gedeelte weer net zo lief en vertederend als vorige week. We waren dit keer buiten en dan merk je dat ze zich toch beter vermaken dan binnen en de urine hoef je nu ook niet op te dweilen, maar alleen een schone broek aan. We bleven een half uurtje langer zodat we Annemarieke dan meteen mee konden nemen. Ashkar had ook Coili.... het 8 jarige slimme dochtertje van Janaka meegenomen. Was dus super gezellig met zijn allen terug naar huis.

Het was weer milkshake tijd en iedereen ging dus onderweg naar het strand en bleven daar ook om naar de zonsondergang te kijken. Ik ben dit keer heel verstandig thuis gebleven. Ietwat een stop op de plaats oproep van mijn lichaam ;-) Heerlijk op een tuinen gelegen en geducht en gekletst met Mary en Anneli die eigenlijk meestal hier blijven.

Na het eten ook meteen naar mijn kamer en ik val om van de slaap. Ik slaap bijna rechtop. Sweet Dreams all and untill tommorow. XxX

  • 17 Februari 2015 - 22:05

    Wilbert:

    Wat is het heerlijk om elke dag jouw verslag te lezen. Jouw enthousiasme spat werkelijk van het scherm. Ik word er gewoonweg vrolijk van om jouw avontuur zo te mogen meemaken. Ik bewonder jouw drive om iets te betekenen in het leven van deze kinderen. Dat gaat voor hen het verschil maken in hun toekomst. Ik ga jou nog veel energie en plezier toewensen en luister goed naar jouw lichaam. Je weet die zegt altijd de waarheid!

  • 18 Februari 2015 - 00:04

    Paula De Bruin:

    Aha,,,Eindelijk lukt het weer om een reactie te plaatsen.Dat ging de afgelopen dagen helemaal niet meer.
    Lieve meid ,Je schrijft zo levensecht,Ik hoop dat je dat de hele maand volhoudt.Verstandig dat je eindelijk geleerd hebt om ook wat gas terug te nemen en je naar je lichaam luistert.Genieten neem je rust en blijf vooral zo heerlijk schrijven.dikke kus vanuit Zoetermeer. XxX

  • 18 Februari 2015 - 12:51

    Ben Cornelissen:

    Hallo Jacqeline..
    Zo..zelf ook terug van een korte vakantie op Vuerteventura..
    Nu jou verslagen gelezen..
    Geweldig wat jij allemaal ziet en doet..bewondering hoor..
    Hoop dat je daar nog een hele mooie tijd mag doorbrengen..geniet van al het fijne..maar vast ook veel emotionele dingen die nog op je pad komen..enne..denk aan jezelf..
    Groetjes
    ben

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Ik ben een vrouw van 50jaar met een zoon van 23jaar en ga nu vrijwilligerswerk doen in Sri Lanka

Actief sinds 04 Feb. 2015
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 4764

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Mijn eerste vrijwilligers reis

06 Februari 2015 - 07 Maart 2015

Vrijwilligerswerk Sri Lanka

Landen bezocht: